Health resource

a complete resources for health news,health information and health articles.
Subscribe

Terramed Alliance News Healthy Diet Can’t Hurt, May Help Breast Cancer Patients

December 27, 2009

Terramed Alliance News Healthy Diet Can’t Hurt, May Help Breast Cancer Patients

Breast cancer is the second leading cause of cancer death in women in the United States, with approximately 180,000 cases diagnosed each year. Researchers continue to evaluate environmental factors, such as diet, that influence the development of breast cancer. Numerous studies have provided a wealth of often-contradictory information about the detrimental and protective factors of different foods. High fruit and vegetable consumption has been associated with a reduced risk for developing at least 10 different cancers. Studies evaluating the influence of diet on breast cancer prognosis have produced inconsistent results.

Researchers from California and Utah assessed a cohort of 1,901 women from the Life After Cancer Epidemiology (LACE) Study who were diagnosed with early-stage breast cancer between 1997 and 2000. Upon entering the study, the women completed a food frequency questionnaire (FFQ). The researchers used the data from the FFQs to identify two dietary patterns among the women: a prudent diet included high intakes of fruits, vegetables, whole grains, and poultry, whereas a Western diet included high intakes of red and processed meats and refined grains. The researchers then evaluated the rates of recurrence, overall death, death from breast cancer, and death from causes other than breast cancer. As of May 2008, there were 268 breast cancer recurrences and 226 deaths, 128 of which were attributed to breast cancer.

After analyzing the data, the researchers found that women who followed the prudent diet had a statistically significant decreased risk of overall death and death from non–breast cancer causes, whereas those who followed the Western diet had an increased risk of overall death and death from non–breast cancer causes. Neither dietary pattern was associated with a risk of breast cancer recurrence or death from breast cancer. Because the prudent diet was associated with a decreased risk of overall death, the researchers concluded that “women diagnosed with early-stage breast cancer may benefit from dietary patterns that include healthier foods such as fruits, vegetables, whole grains, and poultry and less consumption of red meat and refined foods.” Journal of Clinical Oncology

Terramed Alliance is a non-profit charity organization dedicated to research, education and advocacy of breast cancer. One of the vision of Terramed Alliance is to provide this community and Internet users with a charity based research and education entity. Advocacy of breast cancer through education is vital to the reduction of this disease.  For any requests and enquiries, please contact at us: cancer@terramedalliance.us www.terramedalliance.us

 

Watch the video related to cancer

Learn more at: www.mdanderson.org MD Anderson Cancer Center provides a basic education on cancer.

Help answer the question about cancer

What is the best way to cure esophageal cancer?
My father is suffering from esophageal cancer. The cancer has affected a nerve near his throat causing him to lose his voice. Also, it has already metastasized to two other organs.

He has been treated with combined chemotherapy and radiation therapy for half a year, but his cancer shows no sign of shrinking and it's gradually growing.

His doctor says he cannot surgically remove the cancer because the cancer is adjacent to nerves and important organs and such an operation will damage the adjacent areas.

Isn't there any good way to cure his cancer?

About Author

Terramed Alliance is a non-profit charity organization dedicated to research, education and advocacy of breast cancer. One of the vision of Terramed Alliance is to provide this community and Internet users with a charity based research and education entity. Advocacy of breast cancer through education is vital to the reduction of this disease. For any requests and enquiries, please contact at us: cancer@terramedalliance.us www.terramedalliance.us

One Response to “Terramed Alliance News Healthy Diet Can’t Hurt, May Help Breast Cancer Patients”


  1. wings of fire says:

    Cancer isn't "genetic" in the sense that "You will have cancer if your parents did". Genetics is far more of a crapshoot, and is also affected by what occurs during an organisms growth. Even if you inhereted a sensitivity to specific types of cancer, chances are that you may never encounter the required stimuli to trigger the cancer itself. You can seek genetic counciling if its a big concern in your family tree.

    Cancer can be treated by surgery, chemotherapy, radiation therapy, immunotherapy, monoclonal antibody therapy or other methods, and there are even new recombinant drug treatments and DNA tagging experimentations that are constantly being tested on the fringe of science. If you'd like a complete rundown of each of these treatments, visit my source link for more.



Leave a Reply